« tillbaka
Säg nej till Horstensleden
NU, 15 juni 2006
Säg nej till Horstensleden, åtminstone nu. Det säger folkpartiets Lennart Rohdin som är ansvarig för skärgårdsfrågor i folkpartiets landstingsgrupp i Stockholm. Skillnaden mot det gamla förslaget som kallades Rödkobbsleden är liten och just nu upplever vi att behovet av en ny led minskar i stället för ökar.

För några år sedan stod en strid mellan politikerna i Stockholms län om att spränga en ny infartsled i Skärgården. Trafiken ökade och de riktigt stora fartygen blev fler. Men den så kallade Rödkobbsleden stoppades av ett veto. Kommunen som den skulle gå igenom, Värmdö, sa nej.

Sedan dess har lagen ändrats så att kommuner inte kan lägga in sitt veto mot infrastrukturprojekt av nationell betydelse. Därför finns det nu ett nytt förslag till utökad farled till och från Stockholms hamn. Skillnaderna gentemot Rödkobbsleden är små men leden har ändå fått ett nytt namn, Horstensleden.
- Det har nog psykologisk betydelse, säger Lennart Rohdin som är folkpartiets talesman i skärgårdsfrågor i Stockholms läns landsting. Dels vill man markera avstånd från den kritiserade Rödkobbsleden, dels känns Horsten inte så nära.

Men oavsett vad den kallas bör den inte byggas, anser Lennart Rohdin. Redan idag är det tveksamt om trafikintensiteten är så stor att det är motiverat att spränga för en ny led.
- Siljarederiet har sålts, Finlandstrafiken har problem, säger Lennart Rohdin. Det är dessutom problem som skulle öka avsevärt om taxfreeundantaget för Åland upphör. Och vi kan knappast räkna med att det undantaget gäller för evigt.

När det gäller annan tung trafik finns det också skäl att se över alternativen, framför allt Kapellskär och den nya storhamnen Norvik i Nynäshamn men även Södertälje, Oxelösund och Gävle/Hargshamn är alternativ som både är snabbare att anlöpa och säkrare. Nynäshamn fick för övrigt nyligen utmärkelsen ”Most welcoming Port” av kryssningstidningen Dreamworld Cruise Destinations som delar ut priser i olika kategorier till hamnar i hela världen.

Och det är just kryssningstrafiken som möjligen ökar när det gäller sjötrafiken till och från Stockholm.

Att spränga bort 150 000 kubikmeter skärgård är alltså onödigt anser Lennart Rohdin och han har folkpartisterna i Värmdö med sig.
- En söndersprängd skärgårdsled kommer att vara söndersprängd för evigt, det är som vattenkraftutbyggnaden, det går aldrig att återställa.

(Jan Fröman)
« tillbaka
www.rohdin.nu