Fler bussar bättre än enhetstaxa
Norrtelje Tidning, 29 maj 2006, replik
Trafiklandstingsrådet Anna Kettner (s) tycker det är bättre med enhetstaxa i kollektivtrafiken (NT 16/5) och varnar för, att borgarna kommer att göra det dyrare efter valet. Och visst kan man kalla det dyrare att återställa nivån före 1 maj, när enhetstaxan infördes.

Härom morgonen åkte jag in till landstingsfullmäktiges möte i Stockholm. Jag åkte som vanligt med 676:an. Skulle inte drömma om att ta bilen till Stockholm. I bussen satt två resande på icke-sittplats. Sex eller sju stod i mittgången. Alla sittplatser var upptagna.

676:an går ett antal mil på motorväg, där hastighetsgränsen är 110 km/tim. Det var inte första gången resande tvingas stå helt oskyddade i bussgången. Jag har sett det ett åtskilliga gånger senaste året och har också själv tvingats stå och balansera i gången.

Ja, Anna Kettner, en sänkning av biljettpriset till Din enhetstaxa kostar en hel del. Men, att sätta in fler bussar, så att människor kan åka tryggt och säkert till jobbet och skolan på morgonen kostar också. Tre bussar till per timme under morgonrusningen skulle ge en turtäthet på var 4:e minut i stället för som nu var 5:e minut. För oss är det viktigare att man kan resa tryggt och säkert än att biljetten blir billigare för den som vill stå och balansera i mittgången.

Lennart Rohdin, Rådmansö
Landstingsledamot (fp)
« tillbaka
www.rohdin.nu